ماهیت شرط پشیمانی ۴۸ ساعته در قراردادهای ملکی

شرط پشیمانی در قرارداد

شرط پشیمانی در قرارداد
شرط پشیمانی در قرارداد

در بیشتر مبایعه نامه ها و قراردادهای ملکی مثل خرید و فروش خانه و آپارتمان با یک شرط معروفی با عنوان شرط پشیمانی ۴۸ ساعته مواجه هستیم. مطابق این شرط هریک از دو طرف معامله ظرف ۴۸ ساعت از امضای قرارداد می توانند اعلام فسخ کنند و باید از عهده پرداخت خسارت طرف مقابل برآید.

اما اینکه ساز و کار استفاده و اعمال این شرط در قراردادهای ملکی چگونه است و بایدها و نبایدهای آن چیست، موضوعی است که در این فایل صوتی به آن پرداخته شده است. یک نکته خیلی مهمی که ۹۹ درصد خریداران و فروشندگان به آن توجه ندارند اهمیت این شرط و چگونگی نوشتن متن آن و ضمانت اجرای مناسب و فنی آن است. مثلاً در قرارداد نوشته می شود:

هر یک از طرفین ظرف ۴۸ ساعت از تاریخ این قرارداد می تواند آنرا فسخ کند و باید ۴۰۰ میلیون تومان به عنوان خسارت به طرف مقابل بپردازد.

حتما بخوانید : با این کار جلوی فسخ هر نوع قراردادی را بگیرید!

شاید این متن از نظر شما کافی باشد اما دید حقوقی من بعنوان یک وکیل که ده ها مدل از اینگونه پرونده ها را وکالت کرده ام می گوید این متن ناقص است و نیاز به تکمیل دارد. مثلاً یکی از ایراداتش این است که اگر برفرض قیمت خانه یا دلار گران شد و فروشنده تصمیم گرفت معامله را فسخ کند ولی اگر قدرت پرداخت خسارت را نداشت تکلیف خریدار چیست؟ آیا به صرف ارسال اظهارنامه مبنی بر پشیمانی بدون پرداخت خسارت کافی است؟ به عبارتی برای استفاده از شرط پشیمانی در قرارداد باید ضمن تعیین مهلت، باید برای پرداخت خسارت هم زمان مناسبی تعیین شود تا اگر خسارت پرداخت نشد، قرارداد پابرجا باشد و دیگر امکان فسخ نداشته باشد. این به نفع خریدار است که چنین قیدی را اضافه بکند به این شرط.

مشخصات 
نوع فایل: MP3
عنوان: ماهیت شرط پشیمانی ۴۸ ساعته در قراردادهای ملکی
مدرس: محمدرضافولادی – وکیل قراردادها و دعاوی ملکی
زبان: فارسی
مدت: فقط ۳:۳۴ دقیقه!

شرط پشیمانی در قرارداد


اگر سوال یا مشکل حقوقی درباره موضوع این مقاله دارید پایین همین صفحه کامنت بزارید

مشاور حقوقی ملک

محمدرضا فولادی هستم ، وکیل و متخصص دعاوی ملکی و قراردادها

با انجام مشاوره تخصصی قبل از هر معامله، قرارداد و معاملات ملکی خود را بیمه کنید

 


 

اشتراک گذاری این مطلب

50 دیدگاه دربارهٔ «ماهیت شرط پشیمانی ۴۸ ساعته در قراردادهای ملکی»

  1. با سلام ببخشید پدر من یک زمین کشاورزی را از پدرش خریده در سال ۷۵٫٫ اما الان پدرشون گفته که به من پولی نداده و سند پدرم محضری است الان پدرشون میتونن کاری کنند؟

    پاسخ
    • سلام و درود
      بابت مطالبه پول میتونه ادعا کند و دادگاه رسیدگی قضایی انجام میدهد

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید